Häirintäohjesääntö

Miten rangaista häiritsijää?

Häirintätapauksen käsittelyyn ei vaikuta se, kuka on tekijä tai kuka on kohde, vaan vaikuttavia tekijöitä ovat mm. toiminnan vakavuusaste, määrä sekä toistuvuus. Tapauksen tultua häirintäyhdyshenkilölle, hän ottaa häirintää kokeneen luvalla yhteyden häirinnästä syytettyyn ja pyrkii selvittämään hänen versionsa tapahtuneesta, jotta ketään ei tuomittaisi epäoikeudenmukaisesti. Mikäli tilannekuvaukset poikkeavat merkittävästi toisistaan eikä tilanteessa ole ollut todistajia, voidaan yhteyttä ottaa TREYn häirintäyhdyshenkilöihin tai viranomaistahoihin asian ratkaisemiseksi.

Häirinnästä syytetyn on mahdollista selvitä ilman rangaistusta, mikäli häirintäsyytös koetaan perusteettomaksi. Syytetty voidaan päästää myös varoituksella ja pyytämällä anteeksi häirityksi tulleelta.

Hallitus voi antaa häiritsijälle väliaikaisen porttikiellon yhdistyksen tapahtumiin tai tiloihin. Häirinnän tapahtuessa yhdistyksen viestintäkanavissa (Telegram, Instagram) voidaan häiritsijä estää kyseisestä kanavasta. Ennen mahdollisia kurinpitotoimenpiteitä häirinnästä syytetyllä on oikeus sanalliseen kuulemiseen, jossa hän voi kertoa oman puolensa tarinasta.

Hallituksella on oikeus myös erottaa jäsen yhdistyksestä, mikäli häirintä on ollut selvästi lainvastaista tai vahingoittanut yhdistystä. Erotettu voi saattaa päätöksen yhdistyksen kokouksen ratkaistavaksi sille osoitetulla valituskirjelmällä, joka on jätettävä hallitukselle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa hallituksen päätöksen tiedoksi saattamisesta. Yhdistyksen kokouksen päätös on lopullinen.

Häirinnän käydessä ilmi tapahtuman aikana, häirintään syyllistynyt henkilö voidaan tarvittaessa poistaa tapahtumasta järjestäjien tai hallituksen jäsenen toimesta. Ääritilanteessa häirintään syyllistyneen henkilön poistaminen tapahtumista tapahtuu virkavallan toimesta, mikäli järjestön omat toimintavaltuudet ja -keinot eivät riitä.

Hallitus voi erottaa jäsenen yhdistyksestä, jos jäsen on menettelyllään yhdistyksessä tai sen ulkopuolella huomattavasti vahingoittanut yhdistystä tai vakavasti tai toistuvasti rikkonut yhdistyksen hyväksymiä turvallisemman tilan periaatteita tai laiminlyönyt velvollisuutensa ilmoittaa jäsentietonsa vuosittaisessa jäsenkyselyssä kahtena vuotena peräkkäin tai ei enää täytä laissa taikka yhdistyksen säännöissä mainittuja jäsenyyden ehtoja. Erotettu voi saattaa päätöksen yhdistyksen kokouksen ratkaistavaksi sille osoitetulla valituskirjelmällä, joka on jätettävä hallitukselle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa hallituksen päätöksen tiedoksi saattamisesta. Yhdistyksen kokouksen päätös on lopullinen.